Kinderen, jongeren en hun ouders

Kinderen, jongeren en hun ouders


Er zijn kinderen die meer last hebben van oordelen en vooroordelen omdat ze anders reageren dan het gemiddelde kind. Vakanties, een nieuw schooljaar, een andere klas, een nieuwe juf of meester of een andere sportvereniging kunnen bij hen heel veel emoties oproepen waar ze zich geen raad mee weten.

Uit onderzoek blijkt dat het goed kunnen gebruiken van vaardigheden belangrijker lijkt voor het voorspellen van schoolsucces dan IQ. Een goed ontwikkeld zelfsturend vermogen zorgt voor verbetering van het sociale gedrag in de klas en voor betere resultaten bij taal en rekenen.

Voor het versterken van executieve functies heb ik een training ontwikkeld waarin kinderen en jongeren samenwerken met paarden. In de training worden vaardigheden geoefend zoals:

  • Aandacht bij taken houden
  • Leren plannen en ordenen
  • Zelfbeheersing, emotieregulatie en flexibiliteit
  • Omgaan met tijd en doelen stellen

Er wordt met paarden vanaf de grond geoefend om deze vaardigheden te verbeteren. Paarden geven zonder oordeel feedback op acties. Hierdoor leren kinderen zichzelf en hun gedrag beter begrijpen en kunnen zij oefenen om het anders te doen. Paarden praten niet maar de snelle feedback van het paard zonder waardeoordeel geeft het kind vaak het vertrouwen terug wat meestal is verdwenen.

Ouders geeft ik na elke sessie een toelichting en ik denk mee over andere relevante opvoedingsvragen zodat zij hun kind beter begrijpen en effectiever kunnen aansturen.